بنر موبایل ارزان سرای همکار عمده
پشتیبانی : 88227827-02188226487-02188228724-02109198042826
ولیعصر / چهاراه طالقانی مجتمع نور / طبقه 1 تجاری / واحد 9145-9148

اسپیکر چند وات بخریم

اسپیکر هوشمند چیست

اسپیکر چند وات؟

حقیقت در مورد اسپیکرها و خروجی برق آنها

ممکن است کسی که به تازگی اسپیکر خریده است، همسایه یا حتی بهترین دوستانتان که درباره سیستم صوتی جدیدشان صحبت می کنند، برای شما آشنا به نظر برسد که می‌گویند: «اسپیکرهای جدید ما از جدول خارج شده‌اند، ۱۵۰۰ وات توان دارند!» این نشان می‌دهد که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که قدرت بیشتر به معنای حجم بیشتر است، اما در واقع، به این سادگی نیست. مطمئناً، یک اسپیکر ۱۵۰۰ وات قوی تر از یک مدل ۱۰ واتی است اما قطعاً ۱۵۰ برابر قویتر نیست. در واقع، گاهی اوقات یک اسپیکر ۱۰۰۰ واتی می تواند صدای بیشتری نسبت به یک اسپیکر ۱۲۰۰ واتی تولید کند. این مقاله برای جدا کردن حقایق از تمامی تصورات نوشته شده است و به شما نشان می دهد که در مورد ظرفیت قدرت اسپیکرها و تقویت کننده ها چگونه کار می کند.

ظرفیت قدرت دادن و قدرت گرفتن:

اول از همه، مهم است که تفاوت بین قدرت دادن و گرفتن قدرت را بدانید. یک آمپلی فایر برق را خارج می کند و آن را به یک بلندگو منتقل می کند. و بعد از آن گیرنده قدرت را می گیرد و آن را پردازش می کند. از قدرت برای تشکیل سیگنالی استفاده می کند که در نهایت به صورت صدا بازتولید می شود. اگرچه دو نوع بلندگو مختلف وجود دارد – بلندگوهای فعال با تقویت کننده داخلی و بلندگوهای غیرفعال – و با این اصل صدا تقویت می شود. بسیاری از مردم این را نمی دانند اما این موضوع اصلی است.

توان انواع اسپیکر

“۱۰۰ وات” دقیقا به چه معناست؟

از آنجایی که بلندگوها توان دریافت می کنند، وات چیزی نیست که آنها «دارند». به عنوان مثال یک بلندگوی ۱۰۰ واتی را در نظر بگیرید. اساساً این بدان معنی است که می تواند ۱۰۰ وات توان را پردازش کند. به طور دقیق تر، تعداد وات نشان می دهد که یک اسپیکر قبل از شکستن با چه میزان توان تحت شرایط خاص بارگیری می کند. در عمل، این بدان معناست که یک بلندگوی ۱۰۰ واتی اغلب قادر است بیش از ۱۰۰ وات را مدیریت کند.

تفاوت بین تولید کنندگان اسپیکر

هر سازنده ای از روش متفاوتی برای اندازه گیری میزان توانی که بلندگوهایشان می توانند تحمل کنند استفاده می کند و اغلب مشخص نیست که چگونه، اما شاید مهم تر از آن، سیگنالی که برای محاسبات استفاده کرده اند باشد. حتی زمانی که اسپیکرهای مختلف دارای ظرفیت قدرت یکسانی هستند، هنگام آزمایش در شرایط یکسان می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. این بدان معناست که در واقعیت، تعداد مشخص شده وات گاهی اوقات می تواند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشد.

اما ۵۰۰۰ وات به معنای حجم بیشتر از ۱۰۰ وات است، درست است؟
درست است، اما مردم معمولاً وقتی بلندگوها را با لامپ ها مقایسه می کنند اشتباه می کنند و می گویند که لامپ ۱۰۰ وات روشن تر از لامپ ۱۰ وات است بله این ذهنیت کاملاً درست است، در مورد وات اسپیکرها مقایسه کمی پیچیده تر است و به نکات ظریفی نیاز دارد. قدرت خروجی مشخص شده یک بلندگو تنها عامل تعیین کننده در مورد میزان صدای بلندگو نیست. شما واقعا نمی توانید یک بلندگوی ۵۰۰۰ واتی را با یک ۱۰۰ واتی مقایسه کنید، فقط به این دلیل که تفاوت بسیار زیاد است و جنبه های دیگر را در نظر نمی گیرد. مسلماً، ۵۰۰۰ وات دارای حجم بیشتری نسبت به ۱۰۰ وات است، اما اگر اعداد به اندازه‌ای از هم دور نباشند، مثلاً ۱۲۰۰ وات در مقابل ۱۰۰۰ وات، ممکن است صدای ۱۰۰۰ وات قوی تر باشد زیرا از نظر دیگر مشخصاتش برتری دارد.

تفاوت توان اسپیکرها

پس من به دنبال چه باشم؟

برای درک بهتر از میزان صدای بلند و قویه یک اسپیکر، باید به چند جنبه دیگر توجه کنید.

حساسیت بر حسب دسی بل

اول، حساسیت، حساسیت یک بلندگو بر حسب دسی بل یا Db بیان می شود. معمولاً سازندگان میزان دسی بلی را که یک بلندگو می تواند با یک وات توان در فاصله ۱ متری تولید کند را مشخص می کنند. در بیشتر موارد، این عدد بین ۸۴ تا ۹۲ دسی بل قرار دارد، با این قاعده کلی: هر چه یک بلندگو حساس تر باشد، به قدرت کمتری برای پخش صدای بلندتر نیاز دارد. آیا این بدان معناست که بلندگوهای کوچکتر به راحتی روشن می شوند؟ نه، زیرا اینها اغلب نسبت به واحدهای بزرگتر حساسیت کمتری دارند. برای شکل دادن به فرکانس‌های باس، یک بلندگو باید بزرگ‌تر باشد. بنابراین بلندگوهای حساس مطمئناً بهتر از بلندگوهای غیرحساس نیستند، در واقع آنها بهتر هستند! به خاطر داشته باشید که به جای حساسیت، گاهی اوقات تولید کنندگان از اصطلاح “کارایی” استفاده می کنند.

حداکثر سطح فشار صدا (SPL)

حداکثر سطح فشار صدا نیز نقش مهمی در تعیین میزان صدای بلندگو دارد. این راهی است که سازنده به شما بگوید فشار یا ولوم صدا را تا چه حد می توان بالا برد قبل از اینکه بلندگو برای همیشه خراب شود. با این حال، متأسفانه، هر سازنده ای حداکثر dB SPL را در مشخصات اسپیکر لحاظ نمی کند.

PMPO

PMPO مخفف عبارت “Peak Music Power Output” به معنی حداکثر خروجی صدا هست. این اصطلاح به حداکثر توانی گفته می شه که در شرایط مناسب تولید و با موفقیت ازبلندگو پخش بشه. این توان در کمترین زمان ممکن (۱۰ میلی ثانیه) اندازه گیری می شه ومی تونه تا زمان از کار افتادن بلندگو ادامه پیدا کنه .
توجه داشته باشین که این واحد بیشتر از اینکه جنبه علمی داشته باشه جنبه تجاری و تبلیغی داره و معمولا ده برابر توان rms هست که البته هر چی جنس بی کیفیت تر باشه این ضریب بزرگتر میشه.

تقویت کننده ها و بلندگوهای همسان

اکنون که می‌دانید وات لزوماً میزان صدایی را که یک بلندگو می‌تواند تولید کند را نشان نمی‌دهد، بیایید بزرگترین تصورات غلط در دنیای تقویت صدا را حذف کنیم. بسیاری از مردم بر این باورند که شما نمی توانید یا نباید یک آمپلی فایر ۱۰۰ واتی را با یک بلندگوی ۲۰۰ واتی مطابقت دهید، زیرا در خطر انفجار بلندگو هستید، اما برعکس. در واقع بهتر است از تقویت کننده ای با ظرفیت توان بالاتر از قدرتی که بلندگو از نظر تئوری می تواند مدیریت کند، استفاده کنید. میپرسی چطوری؟

دسی بل و spl موارد مهم برای اسپیکر

مثال
بیایید یک بلندگوی ۱۰۰ واتی بگیریم. برخی با وصل کردن تقویت‌کننده‌ای که به طور مداوم ۵۰ وات توان آن را تامین می‌کند، آن را ایمن می‌کنند. این بدان معناست که آمپلی فایر فقط می تواند ۵۰ وات را قبل از شروع به تحریف صداها ارائه دهد. هنگامی که این خط عبور می کند، برش اتفاق می افتد. آستانه در واقع بسیار کمتر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می کنند. اگر آمپلی‌فایر به اندازه کافی قدرتمند نباشد، خود را از حد خود عبور می‌دهد و صدا را به حدی مخدوش می‌کند که بلندگو منفجر می‌شود و ابتدا تیوتر پایین می‌آید، زیرا اعوجاج عمدتاً در فرکانس‌های بالاتر اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد صدا در فرکانس‌های بالاتر می‌شود. سیم پیچ صدا برای گرم شدن بیش از حد اما، اگر واقعاً تلاش کنید، احتمالاً می توانید سایر اجزای داخل اسپیکر را نیز یک بلیط یک طرفه به محل اسقاطی بدهید.

ما چه آموخته ایم؟

نکته مهم در اینجا این است که اگرچه تعداد وات یک بلندگو را نباید نادیده گرفت، اما به شما نمی گوید که بلندگو چقدر می تواند قوی باشد. وات همچنین کیفیت صدا یا طول عمر احتمالی را نشان نمی دهد، اما زمانی که به دنبال خرید یک آمپلی فایر مناسب هستید می تواند بسیار مفید باشد. فقط به خاطر داشته باشید که بهتر است با آمپی که قدرت “بیش از حد” دارد استفاده کنید. برای دریافت تصویر بهتر از میزان صدای بلندگو، فقط به مقدار وات نگاه نکنید، بلکه مشخصات SPL و حساسیت را بررسی کنید.

امیدواریم اکنون احساس اطمینان و آگاهی کافی داشته باشید تا بتوانید بر اساس حقایق به جای تفکرات و گفته ها کالای خود را انتخاب کنید.


 اسپیکر قدی LH-5 ویکر

نهایت قدرت و زیبایی

اسپیکر پرقدرت با توان خروجی بالا

اسپیکر جفتی ما مخصوص کسانی است که زیبایی و کیفیت را با هم می خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

انواع اسپیکر

فهرست مطالب این صفحه