بنر موبایل ارزان سرای همکار عمده
پشتیبانی : 88227827-02188226487-02188228724-02109198042826
ولیعصر / چهاراه طالقانی مجتمع نور / طبقه 1 تجاری / واحد 9145-9148

دسی بل dB چیست؟ تنظیم دسی بل در اسپیکر

Fnewsha_nic-decibel-1

چگونه دسی بل را اندازه گیری

کنیم؟

راه های مختلفی برای اندازه گیری دسی بل وجود دارد که دارای نشانگر دسی بل (dB) است. بسته به اندازه گیری نویز محبوب ترین نشانگرها SPL، LEQ و PEAK هستند. با این حال، این تازه آغاز راه است.

دسی بل چیست؟

دسی بل یک اندازه گیری نسبی است و هر dB به صورت نسبی، نسبت به فشار، قدرت یا شدت صدای مرجع یا هر کمیتی که اندازه گیری می شود را بیان می کند. به همین دلیل، هر زمان که در مورد dB صحبت می کنیم، از کلمه “سطح” استفاده می کنیم به این معنی که اندازه گیری نسبی، نسبت به سطح مرجع است.

دسی بل به چه معناست

چرا نویز را با دسی بل اندازه گیری می کنیم؟

نشانگرهای نویز بر حسب دسی بل بیان می شوند که در نتیجه طیف وسیعی از فشارهای صوتی با آن مواجه می شوند. استفاده از مقیاس لگاریتمی دسی بل، محدوده اعداد مورد نیاز برای توصیف این محدوده وسیع از فشارهای صوتی را فشرده تر می کند.

سطح فشار صوت بر حسب دسی بل چقدر است؟

سطح فشار صدا (SPL)، در دسیبل تا سطح مرجع ۰.۰۰۰۰۲ پاسکال (۲۰ uPa) بیان می شود. مقدار مرجع کوچکترین صدایی است که گوش انسان می تواند تشخیص دهد.

SPL با وزن فرکانس چیست؟

سطوح فشار صوت را می توان بر حسب دسی بل A یا C، بسته به فیلتر وزن دهی فرکانس اعمال شده توسط یک تراز سنج، بیان کرد. سطح سنج های صوتی باید حداقل دارای وزن A-weighting باشند و سطح صداهای کلاس ۱ نیز باید با وزن C-weighting قابل اندازه گیری باشند.

سطح صدای وزن شده با زمان چیست؟

وزن دهی زمان یک تابع نمایی از زمان است که به صورت ثابت زمانی FAST، SLOW یا Impulse مشخص می شود. استفاده از ثابت های زمانی، تغییرات سریع سطوح صدا را مدیریت می کند. به عنوان مثال، استفاده از SLOW نشان دادن سطوح نویز را در صفحه نمایش سطح صدا به تاخیر می اندازد. نشانگرهای سطح صدای وزن شده با زمان نمادهای LAF (L-level، A-weighting، F-Fast)، LAS، LCS و LCF هستند.

LEQ – سطح صدای پیوسته معادل

از آنجایی که نویز در طول زمان تغییر می کند، مقادیر متوسط ​​در اندازه گیری نویز استفاده می شود. LEQ رایج ترین نشاگر است زیرا به طور مستقیم با محتوای انرژی نویز مرتبط است. شایان ذکر است که IEC 61672-1 مشخص می کند که LEQ بر اساس وزن دهی زمان (سریع یا آهسته) نیست.

جدول نمایش صدای پیوسته

LAeq,T – میانگین زمان، LEQ وزن A

LEQ به صورت میانگین زمانی نشان داده می شود و در نتیجه بر اساس افزایش زمان T است. به طور کلی با A-weighting محاسبه می شود که پاسخ گوش انسان به صدا را تقریبی می کند.

PEAK – حداکثر مقدار دامنه

مقدار پیک حداکثر مقدار دامنه ای است که سیگنال با دوره T به آن می رسد.

LCpeak – PEAK با وزن C

وزن C برای اندازه گیری PEAK استفاده می شود زیرا نویز فرکانس پایین را بهتر از وزن A منعکس می کند. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که PEAK مانند LEQ میانگین زمانی ندارد، بالاترین نمونه نویز را نشان می دهد.

آیا می توانید دسی بل را با استفاده از صدا سنج اندازه گیری کنید؟

صداسنج کلاس ۲ IEC 61672 باید حداقل دارای وزن فرکانس A و سطح صدای Fast-time-weighted LAF و همچنین سطح صدای متوسط ​​LAeq باشد. لازمه سطح سنج های کلاس ۱ این است که آنها به علاوه LCpeak با وزن C را در حداقل اندازه گیری کنند.

یک نمونه از صدا سنج

صدا سنج چه چیزی را می تواند اندازه گیری کند؟

سطح صدای کلاس ۲، مانند SV 973، و سطح صدای کلاس ۱، مانند SV 971A، بسیار فراتر از حداقل استانداردهای IEC 61672 است. هر دو دستگاه می‌توانند LEQ، PEAK، MAX، و MIN را با وزن‌های A، C و Z به طور همزمان ذخیره کنند، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آن نخواهید داشت.

۸۵ دسی بل چیست و از کجا تعیین شده است؟

۸۰ dB 85 ،dB، و ۸۷ dB محدودیت هایی برای سطوح نوردهی روزانه هستند که توسط دستورالعمل اروپایی نویز تعیین شده اند. بسته به آستانه شنوایی، اقدامات مختلفی باید انجام شود تا از آسیب شنوایی کارگران جلوگیری شود.

کمترین میزان دسی بل چقدر است؟

کمترین میزان شنوایی دسیبل ۰ dB است که نشان دهنده سکوت کامل است و نرم ترین صدایی است که گوش انسان می تواند بشنود. به طور کلی، هر چه صدا بلندتر باشد، عدد dB بالاتر است.

آیا ۰ دسی بل به معنای عدم صداست؟

صدا چیست؟ انسان می تواند صداهایی بین ۰ تا ۱۴۰ دسیبل را بشنود. ۰ dB به این معنی نیست که صدا وجود ندارد ، فقط به این معنی است که ما نمی توانیم آن را بشنویم. ۰ dB به اصطلاح آستانه شنوایی برای گوش انسان است.

بهترین دسی بل برای اسپیکر و بلندگو چیست؟

همانطور که در بالا آموختیم یادگیری در مورد دسی بل یکی از اصول اولیه درک نحوه عملکرد صدا است. نه تنها این، بلکه زمانی که در بازار اسپیکرها هستید به این اطلاعات نیاز دارید. بنابراین، اسپیکرهایمان را روی چه سطحی از dB تنظیم کنم؟

به گفته کارشناسان بهترین dB برای اسپیکرها ۹۰ دسی بل است. ادیو فیل ها آن را سطح کمال می دانند. نه تنها این، بلکه طبق استانداردهای صنعتی، یک اسپیکر متوسط ​​باید دارای سطح متوسط ​​دسیبل بین ۸۷ تا ۸۸ dB باشد.

اندازه گیری دسی بل بلندگو

سطوح حساسیت (با استفاده از دسی بل اندازه گیری می شود) از جمله مشخصاتی است که اغلب هنگام انتخاب اسپیکر نادیده گرفته می شود. اما این یکی از مهم ترین عواملی است که در نحوه شنیداری شما از اسپیکرها نقش دارد.

بهترین دسی بل برای بلندگوها

همانطور که قبلا توضیح دادیم، سطح ایده آل دسی بل برای اسپیکرهای شما ۹۰ دسی بل است. با این حال، یک اسپیکر متوسط ​​باید سطح ۸۷ یا ۸۸ dB داشته باشد. ممکن است تفاوت ۲dB یا ۳dB زیاد به نظر نرسد، ولی در هنگام تعیین سطح حساسیت یک اسپیکر همین ۲ واحد ارزش باورنکردنی دارد.

اما اول از همه، چگونه به سطوح حساسیت رسیدیم؟ حساسیت بلندگو چیست؟ بیایید بفهمیم.

حساسیت بلندگوی اسپیکر چیست؟

حساسیت بلندگو اندازه گیری است که برای تعیین میزان کارآمدی یک بلندگو انجام میشود که قدرت تقویت کننده را به انرژی صوتی تبدیل می کند. اما چگونه dB در اینجا وارد عمل می شود؟

کارشناسان حساسیت بلندگو را از طریق (dB) اندازه گیری می کنند.

خلاصه

dB نقش خود را در فرآیند تصمیم گیری خرید اسپیکر ایفا می کند. مانند هر عامل دیگری که خریداران مشتاق باید به آن توجه کنند، سطوح آن حساسیت ضعیف و بلندگوهای کاملی را که می‌توانید در یک اسپیکر بخواهید نشان می‌دهد.

کارشناسان هر بلندگویی با سطح dB یا حساسیت بلندگوی بیش از ۹۰ دسی بل را ایده آل می دانند.

در نهایت، سطوح dB در بلندگوها تنها یک جنبه از آنچه که یک بلندگوی خوب می سازد را اندازه گیری می کند.

 

برای خرید اسپیکر با بهترین کیفیت همکار عمده را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

انواع اسپیکر

فهرست مطالب این صفحه